Katson sotea kahdelta kulmalta. Asiakkaan ja työntekijän.

Tiedämme, että yksi soten tavoitteista on vähentää sosiaali- ja terveydenhuollon menoja. Maakunta saa käyttöönsä pienemmän potin kuin mitä nyt sosiaali- ja terveydenhuoltoon käytetään Kymenlaaksossa.

Väistämättä asiakkaan saama palvelu vähenee ja jonot kasvavat. Jotta asiakas saisi palvelua tai hoitoa, tulisi Kotkan kaupungin vaatia maakunnalta alueelleen lisää resursseja. Parasta olisi, että Etelä-Kymenlaakso vaatisi niitä tänne yhdessä.

Kun soten tavoitteena ovat säästöt, ne vaikuttavat myös työntekijöiden tulevaisuuteen. On suuri vaara, että julkisen palvelun työntekijöiden kuten lääkärien, hoitajien ja sosiaalityöntekijöiden työsuhteet muuttuvat tai lakkaavat. Tiedämme, että yksityisen sektorin työsuhteiden ehdot ovat julkista puolta heikommat muun muassa lomien ja työaikojen osalta.

Kotkan on pidettävä asukkaidensa puolta. Samoja kotkalaisia ovat työntekijät ja asiakkaat. Valtio antaa maakunnan kautta nykyistä vähemmän ja huonompaa. Sitä ei pidä hyväksyä.

Erkki Kupari (vihr.), Kotkansaari
Kirjoitus on julkaistu Kymen Sanomissa 20.2.2017