Vieno ja Rauni

Uudessa blogisarjassa kantaa ottaa kierrätysneuvoja Vieno Vihreä Kotkasta.
Mukana on myös hänen serkkunsa Rauni de Rööna, evp. veturinkuljettaja Pyhtäältä

23.3.
Pekka on niin ihana!

V Voi että toi meidän Pekka on sitten karismaattinen ja ihana. Jos jostain ihmisestä voi sanoa, että se on hyvä, niin Pekka on hyvä ihminen. Sen silmistäkin näkee, kuinka lempeä se on. Ja hei, sillähän on tänään synttärit! Huomasin aamulla vasepuukista. Onnee Pekka!

R Ootko muuten koskaan kuullut Pekan sanovan mitään pahaa kenestäkään? Silloinkin kun meidän nuoret kansanedustajanaiset kieltäytyivät ehdottomasti tekemästä hallitusyhteistyötä persujen kanssa, niin Pekka tasoitti kärhämää sanomalla, että asiakysymykset ratkaisevat. Hän ei siis kategorisesti tuomitse ketään. Sopii hyvin rauhanneuvottelijan rooliin, ja sitähän hän on pitkään tehnyt.

V Katselitko toissa päivänä sen tv:n vaalitentin, jossa Pekka edusti vihreitä ja piti sen todella hyvän puheen? Ekan kerran muuten näin, että Pekkaa vähän jännitti. Mutta ei se ihmekään, kun se negatiivi-Apunen oli siellä tuomaroimassa. Jos siltä ihmiseltä saisi joskus yhdenkin positiivisen lausuman vihreistä, niin jopas raapisin merkin oven kamanaan.

R Niin totta. Olen miettinyt samaa. Mistähän se negatiivisuus kumpuaa? Ehkä se on joskus saanut pakit joltain meidän vihreältä naispoliitikolta!

V Pekka toi muuten puheessaan hienosti kaikki vihreiden vaaliteemat esille. Sitä vain jäin kaipaamaan, että olishan hän voinut mainostaa enemmän vihreiden uranuurtajuutta ilmastoasioissa. Mehän puhuttiin ilmastonmuutoksesta jo parikymmentä vuotta sitten – muistatko silloin Forssankin puoluekokouksessa – ja silloin muut puolueet vain nauroi. No nyt on sitten vihdoin kaikki mukana ilmastotalkoissa – tai ainakin sanovat olevansa…

R Paitsi persut. Ovat ainakin rehellisiä tässä kohtaa. – Mitähän muuten Vennamo sanoisi?

11.3.
Rauni ja Vieno tapahtumakeskuksesta

R Hiphei hurraa! Nyt saatiin päätös tapahtumakeskuksesta! Kyllä koulutukseen ja työpaikkoihin sijoittaminen on tulevaisuuteen uskomista. Ja ihan varmasti jossain vaiheessa se hotellioperaattorikin sinne teidän Kantasatamaan tulee.

V Minua kyllä hirvittää tuo miljoonien määrä, johon kaupunki sitoutuu.  Ihan hyvä kun siitä ulkomaanelävästä päästäisiin. Kun ei tämä talous muutenkaan ole vahvalla pohjalla. Eikö ensin pitäisi huolehtia vanhuksista ja lasten ryhmäko’oista kouluissa ja lastentarhoissa…

R Voi kuule Vienoseni, kun ne rahat tulevat ihan eri pussista. Kun sähköosakkeet myytiin, niin silloin tehtiin päätös sijoittaa rahat elinkeinojen tukemiseen. Sitähän tässä juuri nyt tehdään.

Mutta mistä ne ihmiset tänne tapahtumiin ja hotelliin oikein tulee? Tuntuu nyt kyllä niin pilven päällä kävelemiseltä tämä juttu. – Ja sitten uusi hieno rakennus ammattikorkeakoululle. Mikä vika siinä Metsolan rakennuksessa oikein on?

R Pojantytär kertoi, että kyllä jotain homehaittoja onsiellä Metsolassakin. Eniten ne riivaa henkilökuntaa, kun siellä alvariinsa istuvat. Kyllä nuorille pitää saada korkeampaa koulutusta ja ammattikorkeelle ihan paras paikka on Kantasatama. Näkyvät sitten kaupungillakin nuoret enemmän. – Ei kylää ilman koulua eikä kaupunkia ilman korkeakoulua.

V Jep, koulutustaso nousuun, niin lähtee loputkin nuoret täältä hittoon. Eihän täällä mitään töitä ole.

R Mutta entä jos ne alkavatkin perustaa omia yrityksiä tänne ja työllistävät itsensä sitä kautta?

V Totta turiset serkkuseni. Nää nykyset nuoret sukupolvet ei oo enää voineet luottaa siihen, että tehtailta töitä löytyy. Ehkä tapahtumakeskus villitsee nuoret yrittämään.  Kaikkea uutta osaamista ei tarvitsekaan hakea ulkoa. Meillähän koko ajan koulutetaan uusia tyyppejä perustamaan yrityksiä ja jäämään tänne.

15.2.2019
Vieno ja Rauni valtuuston säästöpäätöksistä

R Nyt ei kyllä hyvä heilu naapurissa! Eikö enää edes kokoomus kanna vastuuta Kotkan taloudesta. Miten voi olla, että samat ihmiset äänestää ihan eri tavalla kaupunginhallituksessa kuin valtuustossa. Pelkkää populismia, sanon minä.

No mutta hyvä, että tulivat järkiinsä. Eihän sitä voi lapsista ja koulutuksesta säästää. Ja uimahallikin on parasta ennaltaehkäisyä, jolla säästetään jatkossa miljoonia sairaanhoitokuluissa. – Mutta nurmikon lämmittämistä minä en ymmärrä. Kyllä sitä ennenkin pelattiin talvella koripalloa ja kesällä jalkapalloa. Miksi kaikkien pitää saada kaikkea koko ajan ja veronmaksajien piikkiin! Voi näitä ahneuden aikoja!

R No totta pöriset! Minä taas en ymmärrä, miten lyhytnäköisiä nämä perusdemarivanhukset ovat. Haluavat kyllä huolehtia lapsista ja vanhuksista, mutta alkavat raottaa tapahtumakeskuksen päätöstä. Mistä teille sinne Kotkaan saadaan ihmisille töitä, ellei sijoiteta elinkeinoihin ja työllisyyteen. Ei siellä kohta mitään kouluja tarvita, ellei ole nuorille, lisääntymiskykyisille ihmisille töitä. Samaan aikaan vaaditaan selvityksiä selvitysten perään, kun entisetkin konsulttiselvitykset makaa pölyyntymässä pöytälaatikoissa. Vasta tuli tutkittua dataa siitäkin, että kaikista Suomen seutukunnista yritykset näkee tämän meidän seutukunnan kaikista huonoimmassa valossa. Nyt tarvitaan vahvaa elinkeinopolitiikkaa ja uusia innovaatioita, eikä mitään selvityksiä.

Tarkoittaakos tämä sitten serkkuseni, että sinä oot muuttanut mielipiteesi siitä teidän lentokentästä? Eikös sekin ole elinkeinotoimintaa?

R Pöh, se on ihan eri asia. Lentopaikka aiheuttaa luonnolle häiriötä ja on sitä paitsi ihan tuossa minun torppaani rajoittavan metsän takana. Purjelentoa tai sähkölennokkseja sinne kiitos. Pyttis ei nouse kerosiinilla lentoon.

4.2.2019
Vieno ja Rauni ja Sirviön säästöt

V  On tää kyllä niin väärin, että suurin osa säästöistä kohdentuu lapsiin ja nuoriin, kun muutenkin tämä poloinen Kotka painiskelee muuttotappion kanssa? Niin se vaan on, että kohta on Kotkassakin vain rikkaitten lapsilla varaa harrastaa.

R  Toisaalta, jos säästetään lasten ja nuorten palveluista, ei kohta ole mitään ongelmaa koulu- ja päiväkotiverkkoselvityksenkään kanssa, sillä kaikki lapsiperheet muuttaa meille Pyhtäälle. Sitten ei Kotkaan tarvii rakentaa yhtään päiväkotia eikä koulua.

V  No totta viserrät! Voidaan rauhassa purkaa kaikki vanhatkin koulut pois ja tuottaa vaan palveluja meille keski-iän ylittäneille työn sankareille. Hirveesti menee rahaa ihmisiin, kun ne ei oo vielä valmiita! Ja onhan se vähän turha satsaus, kun ne ei kuitenkaan jää tänne. Kaikki muuttaa ennemmin tai myöhemmin Helsinkiin. – Ai niin, mutta eihän teillä Pyttikselläkään ole enää yhtään tervettä koulua. Huutjärvellä kärsitään sisäilmaongelmista.

R  Noh, ohjataan ne lapsiperheet Haminaan. Siellä on tilaa laajentaa kaupunkia aina Venäjälle saakka. Kaakon kaksikko kaatuu joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Haminassa on uusi uimahalli, Suomen paras nuorisovaltuuston ohjaaja, maan kuulu lipputanko ja se Google. Sinne vaan kaikki lapsiperheet. Voivat sitten muuttaa sieltä takasin, kun ovat jo tuottavassa iässä.

V  Loistava idea! Eihän tää Kotka mikään Helsinki ole, mutta sinä aikana kun nää sukupolvet kasvaa aikuisiksi, ollaan saatu talous tasapainoon.

30.1.2019
Rauni ja joukkoliikenne

Yleltä huomasin, että ne meinaa kuskata ratikoita Helsingistä Haminaan. Onhan siellä lipputanko ilman lippua ja kohta on myös ratikat ilman kiskoja. Kiskoja ei saada kiskottua itään, ei sitten millään…

Silloin vuonna kasineljä, kun pääsin VR:lle veturinkuljettajan hommiin, niin mulla oli vain yksi unelma: että pääsisin töistä kotiin junalla. Ja närhen munat. Sitä ollaan eläkkeellä tässä oltu jo vuosikaudet, eikä vieläkään kuulu kiskojen kolke Pyttiksen pitäjässä.

Itärataa kyllä puuhataan, mutta ne meinaa kurvata suoraan Loviisasta Kouvolaan. Ei Pyttikselle, ei Kotkaan, eikä ees Haminaan. Koko muu Itä-Suomi on pettänyt meitin! On tää niin väärin!

Mutta eniten väärin on se, että eihän täältä enää pääse edes bussilla Helsinkiin. Pitäs varmaan ottaa ne Helsingin herrojen ratikat omaan käyttöön ja rakentaa niille ikioma raitiorata Haminasta Karhulan kautta Pyttikselle ja takaisin. Ehkä vielä Haminasta Outlettiin rajalle. Pyörittäs vaan sitte omissa ympyröissä, kun ei meittiä kerta enää Helsingin suuntaankaan päästetä.

Kyllä pyörtys muu Itä-Suomi kateudesta, kun meillä olis seu’ullinen ratikka. Yhtään lippua ei myytäs ulkopuolisille. Ajeltas itte vaan.

18.1.2019
Vieno ja poliittinen johtajuus

– Sitä vaan tuumailin, kun Karhulalaista lueskelin, että on se tavatonta: päättäjät ei enää saa istua kaupungin johtoryhmässä. Voi hyvänen aika sentään. Miten tää maailma nyt tällaiseksi on mennyt. Juuri kun saatiin jotain uudistusta aikaiseksi, niin sitten palataan takaisin.

– Hmmm… Vai onko sittenkin niin, että kehitys kehittyy? Eipä taida enää yhdessäkään keskisuuressa kaupungissa poliittisella johdolla olla mitään asiaa operatiiviseen johtoryhmään. – Mites Rauni, teillä siellä Pyttiksellä?

– No meillä ainakin kunnanhallituksen peejii istuu johtoryhmässä kuin tatti. Siel hää sit operoi minkä kerkiää. – Oliskohan se vaan teilläkin Kotkassa kuule tää perinteinen kok-dem-allianssi jo aikansa päässä?

– Nii, taitaa olla happamia, sanoi kettu paskanmarikoista, kun Sirviötä syytetään…

Vieno harrastaa soutamista mökilleen Kuutsaloon ja ruoppaa aina meren pohjasta rojua soutaessaan.
Vieno Vihreä, entinen kierrätysneuvoja, ikisinkku, asuu Kotkansaaarella.

Rauni harrastaa sienestystä ja marjastusta ja pelkää kuntaliitosta Kotkaan.
Rauni de Rööna, entinen veturinkuljettaja Pyhtäältä ja vastustaa lentokenttää.