Linja-auto Kotkan torin laidalla, taustalla sateenkaari. Runsas kuukausi sitten Kotkan joukkoliikenne siirtyi kokonaan kaupungin järjestettäväksi. Edellisen kerran, noin puolitoista vuotta sitten, sitä supistettiin huomattavasti vedoten kaupungin huonoon taloudelliseen tilanteeseen – jälleen kerran. Muutoksessa oli poistunut monia tarpeellisiakin aamu-, ilta- ja viikonloppuvuoroja kuten yhteydet Keskussairaalaan, Prismaan ja Suulisniemeen. Vihreät keräsivät tuolloin adressin ja luottamushenkilöiden annettiin ymmärtää, että asiaan tulisi parannusta viimeistään siinä vaiheessa kun joukkoliikenne siirtyisi kaupungin järjestettäväksi (siis 1.7.2016 lähtien). Tällöin vanhat kömpelöt rakenteet purettaisiin ja vuorotarjontaa uudistettaisiin ja parannettaisiin. Näin myös koulujen lakkauttamisten ja terveysasemien siirtojen yhteydessä.

Suulisniemeä lukuunottamatta lopputulos on kuitenkin aivan toinen. Ilta- ja viikonloppuvuoroja ei palautettu. Keskussairaalaan ei edelleenkään pääse aamuisin töihin, varsinkaan viikonloppuisin, eivätkä yhteydet kouluihin toimi yhdenvertaisesti eri kaupunginosien välillä.  On myös aivan kestämätöntä jos kaikki kauempaa tulevat lukion oppilaat joutuvat turvautumaan mopoihin.  Jo nyt Kotkan kirkon ja kirjastotalon ympäristön parkkipaikat ja kulkuväylät ovat täynnä oppilaiden mopoja ja pyöriä.

Vuoroja tuntuu olevan vähän mistä sattuu ja minne sattuu: mm. Juurikorpeen ja moneen muuhunkin päätepisteeseen ajetaan vaikka kuinka monella eri kirjainyhdistelmällä. Linja 2 taas on pernoolaisten kannalta vain surkea jäännös entisestä. Linja Laajakoskelle palvelee kyllä virastotyöaikaa noudattavia työmatkalaisia ja koululaisiakin, mutta sen ulkopuolella työhön ja harrastuksiin pääseminen on mahdotonta. Viikonloppuisin viimeinen paluuvuoro on lauantaiaamuna.

Ja sokerina pohjalla: kaupunki poisti erittäin kätevän euron City-taksan, joka palveli erityisesti iäkkäitä ja vaikeasti liikkuvia kotkalaisia. On tuskin odotettavissa, että nämä asiakkaat maksaisivat pikkumatkoistaan nyt saman 3,50 euron taksan kuin esimerkiksi Huutjärvelle matkaavat.

Kotkan seudun Vihreät vaatii epäkohtien pikaista korjaamista. Palveluiden tulee olla yhdenvertaisesti kaikkien kuntalaisten saatavilla.

Kannanotto 13.8.2016
Kotkan seudun Vihreät ry.

Tiina Rosberg