Olen huolissani seurannut sote-keskustelua uudessa maakunnassani. Olen ollut havaitsevani, että Kouvola ja Kotka eivät ole pystyneet riittävästi vetämään yhtä köyttä. Päinvastoin, maakunnallista yhteistyötä ja päätöksentekoa on revitty eri suuntiin ja päälle on kritisoitu ja moitittu hallituksen linjausta jättää Kymenlaakso ilman täyden päivityksen sairaalaa.

Ei millään pahalla, mutta minä en ihmettele tätä yhtään. Sen lisäksi, että Kymenlaakson sijainti Uudenmaan vanavedessä on se mikä on, ei hallituksella ole myöskään syytä palkita maakuntaa hyvästä ja etupainotteisesta yhteistyöstä ja rakentavista, yhtenäisestä ja etukäteen mietitystä sote-ratkaisuista. Etelä-Karjalaa sen sijaan on syytä palkita Eksotesta.

Eniten olen huolissani tulevaisuudesta. Maakunnan on pakko opetella puhaltamaan yhteen hiileen ja maakunnallisen tason päättäjien ja virkamiesten on pakko nostaa katseensa laajempaan lintuperspektiiviin katselemaan koko maakunnan ja meidän täällä asuvien ihmisten etua. Ellei näin tapahdu, emme ole valmiita soteen, emmekä maakuntamalliin mikä eittämättä on tulossa. Tämä koskee etupäässä kouvolalaisia ja kotkalaisia paikallispäättäjiä, mutta myös alueen kansanedustajia niin maakunnassa, mutta myös laajemmin koko vaalipiirin tasolla.

Uskon että laajemmalla perspektiivillä katsottaessa ja voimavarat yhdistettäessä voidaan turvallisesti luotsata koko maakuntaa rakentavaan, vetovoimaiseen sekä luotettavaan suuntaan. Kotkalaiset eivät näissä maakunnan tason asioissa ole vain kotkalaisia, eikä kouvolalaiset ole vain kouvolalaisia. Kotka ja Kouvola toimivat maakunnan vetureina, ja veturi ei kulje ellei ajeta samaan suuntaan, samoilla raiteilla, ja eritoten ellei yhteistyö näyttäydy rakentavana meille maakunnan asukkaille.

Rakentava yhteistyö on tahdon asia. Muusta siinä ei ole kyse. Uudelle vuodelle toivon näissä kysymyksissä meille kaikille tahtoa olla ensisijassa kymenlaaksolaisia. Jos tähän pystymme, pystymme olemaan yhdessä voittajia. Ellemme pysty, olemme ainoastaan häviäjiä.

Hanna-Kaisa Lähde (vihr.), Kotka
Kirjoitus on julkaistu Kymen Sanomissa 12.1.2017