Vihreiden tuore varapuheenjohtaja Hanna Holopainen Kotkassa keskiviikkona 22.9.2021 – Holopainen vaatii kaivoslain nopeaa uudistamista!

Vihreän Liiton uusi varapuheenjohtaja Hanna Holopainen kisaa parhaillaan puolueen puheenjohtajan ja sisäministerin sijaisuuksista. Kotkan Seudun Vihreät kutsui Holopaisen Kotkaan tutustumaan työnsä keskeisiin solmukohtiin. Hänelle halutaan viestittää paikan päällä sekä Venäjän rajan tuomista mahdollisuuksista että Kotkan näkemyksistä valtion tulevaisuuden liikennesuunnitelmissa erityisesti Hamina-Kotka Sataman näkökulmasta. Hänelle halutaan kertoa siitäkin, ettei Kotkan seudulla haluta pelkästään Helsingin vihreiden viitoittamaa tulevaisuutta.

Holopainen on kaakkoissuomalainen kansanedustaja ja eduskunnan hallintovaliokunnan jäsen. Näin hän tietää sisäministeriön turvallisuus- ja varautumisasiat jo ennalta. Hän tietää alueen kansanedustajana, miten tärkeätä alueemme taloudelle on Venäjän rajan turvallinen avaaminen mahdollisimman pian.

Hanna Holopainen on pitkään korostanut Vihreän aluepolitiikan merkitystä erityisesti Kaakkois-Suomessa. Aluepolitiikan painopisteet ovat edelleen liikaa sekä Pohjois- että Itä-Suomessa. Uutta vihreätä aluepolitiikkaa tarvitaan taantuvien teollisuuspaikkakuntien Kaakkois-Suomessa. Lisäksi alueen liikenneyhteydet pitää saattaa kuntoon. Kaivoslaki vaatii nopeaa uudistamista. Holopainen on pitkään puhunut lain merkityksestä Suomen vesistöjen kuten Saimaan ja Päijänteen hyvinvoinnille.

Vihreiden kolmesta uudesta varapuheenjohtajasta Holopainen on ainoana esittänyt kritiikkiä Vihreiden puoluekokouksessa hyväksymästä kannabiksen laillistamisesta kokonaan. Hän kertoo Kotkassa näkemyksiään päihdepolitiikan uudistamisesta ja kannabiksen laillistamisen vaaroista päihdepolitiikan kannalta. Kannattaa muistaa, että sisäministeriön alainen poliisihallitus vastustaa huumeiden kaikenlaista vapauttamista ja huumeiden käytön dekriminalisointia, joka oli aiemmin Vihreän puolueen tavoite ennen laillistamistavoitetta.

Kotkassa varapuheenjohtaja Holopainen tutustuu koululaiva Merikarhuun aamulla kello 9-10.30. Iltapäivällä hän neuvottelee lounaalla Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviön kanssa kello 13-14.15, minkä jälkeen he pitävät yhteisen lehdistötapaamisen Kotkan klubin pihalla. Tiedotusvälineet ovat tervetulleita paikalle.

Tiedotusvälineiden jälkeen varapuheenjohtaja tapaa Kotkan Seudun vihreitä ja valtuustoryhmää kello 15-16 Kotkan torilla.

Lisätietoja:
Tiina Rosberg