Maanantaina Kotkan valtuusto käsittelee aloitetta Koivulan koulun jatkoajasta. Aloite perustuu ajatukseen, että koko päiväkoti- ja kouluverkkoselvitys tulisi avata uudelleen ja siksi voimassa olevan verkkopäätöksen toimeenpano, lähinnä siis Koivulan koulun sulkeminen tulevana kesänä, panna jäihin toistaiseksi.

Koivulan koulu on perusterve ja kotoisa asuinalueensa keskus, jonne pienillä koululaisilla on ollut lyhyt ja turvallinen koulumatka. Koulun remonttitarpeista on erilaisia näkemyksiä riippuen siitä, mihin kohti puhuja asettuu akselilla perinteitä noudattava – modernisoinnin puolustaja. Koivulan koulu voisi olla hyvä kohde testata Kotkassa toistaiseksi hyvin vähäisessä käytössä ollutta säilyttävää ja perinteitä arvostavaa remontointitapaa, ml. painovoimaisen ilmanvaihdon periaatteiden hyödyntäminen.

Koivulan koulun vuoden jatkoajan kustannukset tulisivat virkamiesten mukaan olemaan samaa luokkaa kuin Hovinsaaren kouluun suunniteltujen kahden luokkahuoneen erottaminen aulatiloista. Siinä kun Hovinsaarella päätyisimme tila-ahtauteen, saisimme Koivulassa vuoden aikaa miettiä alueen kehittämisvaihtoehtoja, tarkentaa kouluihin liittyviä tavoitteitamme ja antaa tilaisuuden yhteisöllisyydelle näyttää voimansa. Esimerkiksi Lappeenrannassa on yhteisöllisyyttä määrätietoisesti tukemalla saatu toteutettua hankkeita, jotka puhtaasti kaupungin työnä olisivat jääneet toteutumatta.

Koulujen epäselvällä tilanteella on vaikutuksista koulutyöhön ja henkiseen hyvinvointiin. Työrauhan mutta myös taloudellisesti järkevän toiminnan näkökulmasta, tarvitsemme nykyistä pidemmän tähtäimen kouluohjelmaa Kotkaan. Tämän ohjelman tulisi sisältää tilatarkastelun lisäksi laajemmin koko päiväkotien ja koulujen toiminnan kehittäminen.

Koulut ovat myös tärkeä tekijä koko Kotkan tulevaisuudelle. Ne voisivat olla jopa vetovoimatekijä! Jos ennen paikkakunnalle tuli suuri työnantaja, jonka perässä muuttivat asukkaat, on järjestys nykyään toinen. Merkittävimmät uudet työllistäjät ovat pienet ja keskisuuret yritykset, jotka tulevat sinne, missä on työntekijöitä – usein jopa asukkaiden itsensä mukana. Esimerkiksi Koivulan ja Hovilan alueet ovat sijainniltaan, liikenneyhteyksiltään ja ympäristöltään ihanteellisia ja ennen koulun sulkemista, tulisikin ehdottomasti arvioida koko alueen kehittämismahdollisuudet.

Vuoden 2009 päiväkoti- ja kouluverkkotyöryhmä piti tärkeänä linjauksena, että koulut ja päiväkodit muodostavat luontevan ja joustavan asuinalueille rakentuvan kasvatus- ja opetuspalvelujen kokonaisuuden. Tällöin päiväkotien ja koulujen tulevaisuus voidaan rakentaa kestävällä tavalla. Tämä tärkeä tavoite tuntuisi puuttuvan nykyisestä ratkaisusta.

Tulen maanantain kaupunginhallituksessa äänestämään Koivulan koulun jatkoajan puolesta.

Mervi Haakana (kh:n jäsen)