Tervetuloa minunkin puolestani tänne Kotkan vihreään vappuun. On kunnia päästä kotkalaisena opiskelijana pitämään puhe Kotkassa näin työväenjuhlan aikana. Kotkaa ei usein mielletä opiskelijakaupungiksi. Eikä se oikeastaan sitä tavoittelekaan, vaikka opiskelijamäärältämme olemmekin XAMK:in toiseksi suurin kampus ja kampukseltamme valmistuu vuosittain satoja opiskelijoita alueen ja koko Suomen työelämän tarpeisiin.

Kymenlaakson muuttotappio on kasvamaan päin ja usein nuoret lukiosta säntäävät suoraan maailmalle opiskelemaan eikä oman alueen korkeakoulu houkuta nuoria. Yliopiston puuttuminen toki vaikuttaa nuorien valintaan lähteä pois kaupungista, mutta yliopiston puuttumisen takia meidän ei kannatta haikailla vaan tarttua nykyisiin voimavaroihimme eli ammattikorkeakouluun ja ammattikouluun, josta koulutetaan työvoimaa suoraan alueemme tarpeisiin.

Muuttotappion kääntäminen muuttovoitoksi onnistuu sillä että teemme kaupungista paremman sen nykyisille asukkaille ja varsinkin opiskelijoille, jotka vain väliaikaisesti muuttavat tänne opiskelemaan. Opiskelijahaalarit voivat ehkä olla järkyttävä näky joillekin katukuvassa, mutta ne päälleen pukeva opiskelija on potentiaalinen tuleva kotkalainen pidemmäksikin aikaa, kuin opiskeluidensa ajaksi. Tervetulleeksi oloansa nämä yleensä nuoret opiskelijat eivät usein Kotkassa tunne. Kymenlaaksolainen mentaliteetti on suhteellisen negatiivinen kaikkea uutta kohtaan ja onkin avainsyy miksei opiskelijat tätä kaupunkia tunne kodikseen.

On helppo syyttää poliitikkoja kaupunkimme huonosta tilanteesta tai parjata uusia hankkeita, kuten kantasataman kehittämistä, mutta näillä keinoilla emme saavuta muutosta. Meidän tulee yhdessä tehdä omalla jokapäiväisellä toiminnallamme Kotkasta kaupunki, johon jokainen on tervetullut. Olkaamme positiivisesti kotkalaisia! Iloista Vappua!

Kotkan seudun Vihreiden vappupuhe,
Rurik Rantalainen, 1.5.2018