Kun puhutaan Kotkan kouluista, niin sanonta vanhassa vara parempi, sopii ainakin Hovinsaaren kouluun. Jyhkeä, 110-vuotias arvorakennus on sisäilmaltaan täysin terve. Moni huomattavasti uudempi koulu on käyttökiellossa sisäilmaongelmien ja kehnon rakentamisen vuoksi. Joudumme miettimään isoja uudistuksia Kotkan kouluverkkoon ja muista kunnista mallia ottaen meilläkin suunta on siirtyä isoihin yhtenäiskouluihin. Kaupungin tilaama, FCG konsultointi Oy:n tekemä selvitys esittää myös pientä Hovinsaaren koulua lakkautettavaksi. Selvitys perustuu oppilasmääriin ja väestönkehityksen ennusteisiin.

On totta, että meidän on hankkiuduttava eroon homeisista ja huonokuntoisista kouluistamme, joiden kunnostaminen ei enää missään määrin ole järkevää. Mutta terveen koulun lakkauttaminen olisi vain typerää, vaikka alueen lapsimäärät eivät päätä huimaakaan. Hovinsaaren koululla toimii nimittäin myös esikoulu, valmistava esikoulu, valmistavat luokat ja pienryhmät. Sinne on myös siirtynyt lapsia muista Kotkan kouluista puhtaan sisäilman perässä.

Vaikka tulevaisuuden suuntana olisikin suuret yhtenäiskoulut, tulee meillä olemaan kasvava joukko lapsia, jotka eivät hahmottamiseen liittyvien vaikeuksien tai muista syistä johtuen pärjää isoissa rakennuksissa ja siirtymisissä siivestä toiseen suurten ihmismassojen seassa. Tulevaisuudessakin tarvitsemme jokusen pienemmän koulun tarjoamaan vaihtoehdon isoille. Eivät kaikki aikuisetkaan kykene työskentelemään tehokkaasti suurissa avokonttoreissa; etätyön suosio on koko ajan kasvussa, koska moni suoriutuu työstään paremmin rauhallisemmassa ympäristössä.

Hovinsaaren alueen lapsia esitetään siirrettäväksi Kotkansaarelle. Edellisen lopetusuhan aikana Hovinsaaren lapsia kaavailtiin Langinkosken yhtenäiskouluun. Kumpaankaan suuntaan en laittaisi pientä koululaista kävelemään. En noin seitsemää tienylitystä vaativaa reittiä Haukkavuorelle läpi keskustan aamuruuhkan, mutten myöskään vaarallisen Paimenportin kautta Langinkoskelle.

Sekä valmistavien luokkien oppilaat, että pienryhmäläiset hyötyvät pienen koulun helppoudesta ja nopeasti tutuksi tulevista aikuisista ja koulutovereista. Emme voi tuijottaa ainoastaan oppilasmääriä tällä hetkellä vaan meidän tulee ajatella tarkasti, tulevaisuuteen katsoen, kuinka noin keskeisellä paikalla olevaa tervettä koulua voisi entisestään monipuolistaa palvelemaan alakoululaisia?

Hovinsaaren koulu on hyvin säilynyt rakennusvanhus, jolle on taattava arvonsa mukainen käyttötarkoitus. Nyt on keskityttävä ratkaisemaan käyttökelvottomien koulujen tilanne niiden alueiden lasten ja nuorten parhaaksi!

Marianne Bruce, Hovinsaari-seuran hallituksen ja Hovinsaaren koulun vanhempaintoimikunnan jäsen
Kirjoitus on julkaistu Kymen Sanomissa 10.1.2019