Entinen teatterin talousjohtaja Matti Piipari vastasi kirjoitukseeni, jossa halusin saada perusteluja sille, onko teatteritoiminnan yhtiöittäminen järkevää. Kirjoituksesta sai hyvän kuvan menneisyydestä ja siitä, kun teatterin ja kaupungin välinen yhteistyö on ollut ilmeisen tiivistä. Hyvä niin.

Itse toin kirjoituksessani esille syvän huoleni siitä, että nykymuodossaan päättäjät käsittelevät teatteria vain talousarvion yhteydessä. Meille ei välity teatterin arvo, jota en missään nimessä vähätellyt, vaan nimenomaan olin tästä huolissani.

Olen itse sekä työskennellyt kaupunginteatterin markkinoinnissa, että ollut päättäjänä sellaisessa kaupungissa, missä kaupunginteatterin toiminta arvostettiin korkealle kaupungin strategian tasolle. Sen tunnuslukuja ja aluetaloudellisia vaikutuksia seurattiin ja ne olivat kaikkien päättäjien tiedossa. Sillä paikkakunnalla teatteritoiminta oli tuolloin kaupungin omaa toimintaa. Siksi ihmettelin, että johtuuko yhtiömuodosta, että Kotkassa seuranta ei ole näin tarkkaa.

On eri asia yksittäisenä kaupunginhallituksen jäsenenä kysyä teatterin tunnuslukuja, kuin se, että ne ovat jatkuvassa seurannassa ja näin myös vahva osa kaupungin imago- ja kehittämistyötä kaiken aikaa. Minun ei näitä tunnuslukuja tarvitse kysellä, koska ymmärrän teatterin tuoman lisäarvon kaupungin imagolle ja aluetaloudelle, mutta kaikki eivät ole olleet teatterissa töissä.

Hanna-Kaisa Lähde (vihr.), kaupunginhallituksen jäsen, Kotka
Kirjoitus on julkaistu Kymen Sanomissa 3.2.2019