Silmääni osui uutinen, missä paikallislehti Imatralainen kirjoitti 2.3., että Ruokolahden Rajun lentopallon C-tytöt ovat nykyään tuttu näky VR:n raiteilla. 11 pelaajan ja kolmen huoltajan ja valmentajan tiimi pallo- ja pelikasseineen on herättänyt hilpeyttäkin kanssamatkustajissa niin kaukojunissa kuin pääkaupunkiseudun lähijunissakin. Vastikään joukkue kävi pelimatkalla Vantaalla junalla. Joukkue perusteli tätä ennen kaikkea turvallisuussyillä.

Mielestäni Ruokolahden kunnan entisenä työntekijänä Ruokolahden Rajulle voisi yhtä hyvin antaa erityismaininnan ilmastoystävällisestä tavasta matkustaa. Nämä pienet valinnat vaikuttavat ilmastoon positiivisella tavalla. Kun nuoria polvia opetetaan käyttämään junakyytiä, se kantaa hedelmää myös aikuisuudessa.

Kun itse olen muuttanut Imatralta Kotkaan, kaipaan suoraa junakyytiä Helsingin suuntaan erityisen kipeästi. Eteläinen Kymenlaakso on koko vaalipiirin alueella ainoa kolkka, missä juna ei ole todellinen vaihtoehto. Täältä puuttuu suorat kiskoyhteydet etelään. Tästä syystä pidän erittäin tärkeänä asiana sitä, että itäinen rantarata otetaan mukaan seuraavan hallituskauden raideliikenteen kehittämissuunnitelmiin, vaikka oikorata Kouvolasta Porvooseen onkin noussut puheen tasolla sitä tärkeämmäksi hankkeeksi. Todellisuudessa itärata-nimellä kulkevan oikoradan vaikutus matka-aikoihin olisi noin 10–15 minuuttia, joten vaakakupissa ovat hieman yli kymmenen minuutin matkahyöty vs. paljon laajemmat ilmastohyödyt siitä, että koko vaalipiirin alue olisi kattavasti junayhteyksien varressa. Kummasta sitten olemme valmiita maksamaan miljardeja? Siitä, että kiskot kulkevat kaikkialla, vai siitä, että toisaalla junamatka on lyhyempi?

Kun katson Kymenlaakson maakuntaliiton ilmastotavoitteita, mielestäni näitä vaihtoehtoja ei pitäisi edes miettiä. Myös maakuntakaava ohjailkoot meitä näissä ratahankkeissa ja niiden edistämisessä.

Lisäksi antaisin tulevaisuudessa täkäläisillekin seuroille mahdollisuuden tehdä pieniä ilmastotekoja vaihtoehdolla valita juna bussikyydin sijaan. Sillä on isosti merkitystä, kun tehdään pieniäkin ilmastotekoja.

Hanna-Kaisa Lähde, kansanedustajaehdokas (vihr.), Kotka
Kirjoitus on julkaistu Kymen Sanomissa 5.3.2019