Itärata selvitys on tullut vihdoin julki. Selvityksen mukaan sitä ei pidetä kannattavana investointina.

Sen hyödyt liittyisivät lähinnä matka-aikojen marginaalisiin lyhenemisiin. Marginaalisiksi ne jäisivät oman arvionikin mukaan, koska suurimmat ongelmat ovat rataverkossa Karjalaradalla välillä Imatra-Joensuu ja Savonradalla välillä Kouvola-Mikkeli. Niitä kumpaakin tulisi perusparantaa.

Mielestäni seuraavaksi pitäisi selvittää Itäisen rantaradan hyödyt ja haitat. Joka tapauksessa ilmastovaikutuksiltaan itäinen rantarata olisi parempi vaihtoehto, kuin itärata ja se parantaisi entisestään Suomen kilpailukykyä, kun Haminan-Kotkan satama saataisiin tämän radan varteen. Ei siis lyödä hanskoja tiskiin, vaan vaaditaan selvitystä itäisestä rantaradasta. Sen tulee olla meidän kaikkien eteläisen Kymenlaakson asukkaiden yhteinen kärkihanke seuraavalla hallituskaudella Kotka-Kouvola-rataosuuden perusparantamisen rinnalla.

Hanna-Kaisa Lähde, kansanedustajaehdokas (vihr.), Kotka