LEHDISTÖTIEDOTE 12.11.2019

Vihreät halusivat palauttaa Kotkan ensi vuoden talousarvion maanantain valtuustossa uudelleen valmisteluun, koska valmisteluprosessi oli epäonnistunut ja tasapainottamistyöryhmän aikataulu ei ollut pitänyt. Vihreä valtuustoryhmä ei hyväksynyt Kotkan Energian kirjauksen korjaamisella paikattua talousarviota, vaan olisi halunnut, että kaupunki etsii 8 miljoonan säästöt, jotta talous olisi saatu varmasti kestävästi tasapainoon. Mikään muu ryhmä ei kannattanut palautusta kaupunginhallituksessa eikä valtuustossa.
Vihreät kannattivat samasta syystä veronkorotusta kattaakseen talouden tasapainottamistarvetta.

Toisin kuin lehdissä on väitetty, Vihreät eivät vastustaneet Pihkoon koulun rakentamista, vaan ovat lautakuntakäsittelystä saakka esittäneet Pihkoon alueelle pienten lasten koulua (eskari-kolmoset), ilman omaa hallintoa. Tämä siksi, että Vihreiden mielestä pitää panostaa opetukseen, ei seiniin. Kotkan taloustilanne ei kestä kaikkia kouluverkossa päätettyjä kouluinvestointeja tulevina vuosina, vaan kouluverkkopäätös tulisi avata uudelleen. Tämä ei sopinut muille ryhmille. Vihreät vastustivat myös opettajien määrän vähentämistä.

Vihreät pitivät pääsääntöisesti kiinni kaupunginhallituksen talousarvioesityksistä. Sen sijaan Vasemmistoliitto, Kokoomus ja SDP eivät. Kaupunginhallituksessa oli muun muassa päätetty esittää elinvoimalautakunnan lakkauttamista, mikä olisi keventänyt hallintoa. Lisäksi Vihreät olisivat olleet valmiita luopumaan omistajaohjausjaostosta, jonka tehtävät voisi kaupunginhallitus itse hoitaa.