Kevään viimeinen Kotkan kaupunginvaltuuston kokous sujui mallikkaasti etänä. Ravistelimme koko valtuusto yhdessä vanhoja totuttuja kaavoja toimia. Ainakin vihreässä ryhmässä tämä synnytti ajatuksen jo melkoisen pölyttyneiden toimintamallien tomuttamisesta oikein kunnolla. Siitä enemmän ehkä jo seuraavassa kokouksessa.

Tänään asialistalla keskeisenä oli vuoden 2019 tilinpäätös sekä ansaitusti kehuja keränneet henkilöstökertomus, tietotilinpäätös ja tarkastuslautakunnan arviointikertomus. Varapuheenjohtajamme Marianne Brucen sanoin pystyimme nyt hetkeksi huokaisemaan helpotuksesta onnistuessamme kattamaan kumulatiivisen alijäämän: ”Samaan aikaan, kun huokasimme hetkeksi, tiesimme toki, että meidän on jatkettava ryhtiliikettä. Meidän on jatkettava organisaatiouudistusta. Meidän on priorisoitava rakennusinvestoinnit todella tarkkaan.”

Kyllä, olemme tarkkoja talouden kanssa, mutta tuloksen tekevät ihmiset. Marianne totesikin puheensa lopussa: ”Olemme saaneet äänestäjiltä luottamusta ja sen vuoksi meitä kutsutaan luottamushenkilöiksi. Sen luottamuksen voimalla meidän tulee uskaltaa olla rohkeita ja jakaa luottamusta ympärillemme. Luokaamme siis yhteisymmärrystä myös vaikeiden ja haastavien asioiden äärellä.” 💚

Samassa hengessä etenimme Vihreän valtuustoryhmän valtuustoaloiteessa: ”Digiloikan hyödyt luontevaksi osaksi koulua” haluaa hyödyntää kevään koulujen digiloikan hyviä oppeja jatkossakin. Valtuustoryhmä esitti Kotkan kaupungin tavoitteeksi, että etäopetuksesta tulee luonteva osa kotkalaista koulua. Ja jo tulevassa vuoden 2021 talousarviossa tulee varata riittävä määräraha sekä opettajien että oppilaiden henkilökohtaisten etätyöskentelyvalmiuksen vahvistamiseksi. Ei ainoastaan siksi, että olisimme paremmin varautuneet uusiin vastaaviin tilanteisiin, vaan myös tarjoaisimme opetusta, jossa hyödynnetään sekä lähi- että etäopetusta lomittain yksilöllisten tarpeiden mukaan. Etäopetus antaisi myös mahdollisuuden laajempaan ainevalikoimaan esimerkiksi kielissä.

Oikein hyvää kesää kaikille! Kerätkäämme voimia tuleviin aikoihin.

Kotkan vihreä valtuustoryhmä