Lukion kolmasluokkalaisten lukuloma on käsillä. Tällä kertaa lukulomalle siirryttiin ilman penkkareita.

Tämän kevään abit olivat laajamittaisesti etäopetuksessa lähes koko viime kevätkauden. Syksyllä saatiin palata lähiopetukseen, mutta joulun alla epidemiatilanteen niin vaatiessa siirryttiin taas etäopetukseen, myös meillä. Osassa maakuntia jatkettiin lähiopetuksessa. Joissain maakunnissa luotiin ns. hybridimalleja, joissa osa lukiolaisista oli lähiopetuksessa ja osa etäopetuksessa.

Lukuloman jälkeen maaliskuussa alkaa ylioppilaskirjoitukset kaikkialla Suomessa. Opetushallitus ei ainakaan toistaiseksi ole tuonut esille, että kirjoituksia siirrettäisiin laajamittaisesti, tai maakuntakohtaisesti. Lukioissa pystytään järjestämään kirjoitukset terveysturvallisesti. Ohjeet ovat selkeät. Maskit naamalla kirjoitetaan ja noudatetaan turvavälejä.

Oma huolenaiheeni liittyy siihen, että pystyykö ylioppilaslautakunta ottamaan huomioon tämän kevään abiturienttien eriarvoisen aseman mistä eri puolilta maata kirjoituksiin lähdetään? Osa abeista on joutunut tekemään itsenäisesti paljon enemmän töitä suoriutuakseen ylioppilaskirjoituksista, kuin toiset. Miten me vanhemmat voimme parhaalla tavalla tukea omia nuoriamme tässä epävarmuuden tilanteessa? Monen abin paineet ovat isommat, kuin normaalisti ylioppilaskirjoitusten alla. Se että hylätyn saa uusia ilmaiseksi ei paljon lohduta. Se viivästyttää valmistumista.

Toiveeni on, että ylioppilaskirjoitukset pystytään vetämään kunnialla läpi kaikissa maamme. Tämä on nyt kirjoittavien nuorten elämässä yksi merkittävimmistä elämän vaiheista, myös omaa tulevaisuuttaan ajatellen. Hartain toiveeni on, että kokemus jää positiiviseksi, eikä pettymyksiä tule. Nämä etäopinnoissa olleet nuoret ovat kuitenkin tehneet ennätys kovan työn osoittaakseen omat valmiutensa joustaa epidemian aikana.

Hanna-Kaisa Lähde
kaupunginhallituksen jäsen (Vihr.)