Vuoden 2022 talviolympialaiset on määrä järjestää Pekingissä. Kisojen olympiatuli sytytettiin menneellä viikolla Kreikassa, mutta jo seremoniaa edeltävänä päivänä kaksi Kiinan ihmisoikeustilannetta protestoinutta aktivistia pidätettiin Ateenan Akropolis-kukkulalla.

Seremonian aikana joukko aktivisteja onnistui tuomaan esille Tiibetin lipun ja huutamaan iskulauseita, jotka oli kuultavissa seremonian livestriimeissä. Suomessa mielenosoittajien paikallaolo on kuitattu yksittäisillä lauseilla, mutta heidän vaatimukset on jätetty huomiotta. Joten kerrataanpa vähän.

Kiina miehitti Tiibetin vuonna 1950, minkä jälkeen satoja tuhansia ihmisiä on vangittu, tapettu tai pakotettu maanpakoon. Hongkongissa on käynnissä ennennäkemätön poliittinen vaino, jonka seurauksena kymmenet oppositiomieliset järjestöt ovat lopettaneet toimintansa, ja lähestulkoon jokainen oppositiopoliitikko on joko erotettu tai painostettu eroamaan tehtävistään. Miehitetyssä Itä-Turkestanissa (Kiinan mukaan Xinjiang) on käynnissä kansanmurha alueen uiguurivähemmistöä kohtaan.

Miksi tällaiselle valtiolle myönnetään kisat, joiden tarkoituksena on juhlistaa maailman yhtenäisyyttä?

Tietenkin voidaan todeta, että urheilua ja politiikkaa ei pidä sekoittaa, mutta muistuttaisin, että tämä keskustelu on jo käyty kertaalleen jääkiekon MM-kisojen yhteydessä. Vuoden 2021 kisat oli tarkoitus järjestää Latvian ja Valko-Venäjän yhteistyönä, mutta johtuen Valko-Venäjän poliittisesta tilanteesta edellisvuoden vilpillisten presidentinvaalien jälkimainingeissa maa menetti kisaisännyytensä.

Keskustelu toistui Euroviisujen yhteydessä, kun Valko-Venäjä diskattiin kisasta ja lopulta suljettiin sen ulkopuolelle hamaan tulevaisuuteen asti.

Joten missä keskustelu Pekingin olympialaisista?

Pekingin olympialaiset ovat vain ja ainoastaan propaganda-ase autoritääriselle, ihmisoikeuksia polkevalle hallitukselle. Kiinan toiminnasta vaikeneminen on loukkaus tämän hallinnon miljoonia uhreja kohtaan. Tehdään asialle muutos.

Eero Kivistö

Kirjoitus on julkaistu Kymen Sanomissa 22.10.2021