Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja muut läsnäolijat

Tässäkin valtuustossa on pidetty monta hienoa juhlapuhetta siitä, kuinka tärkeää on meidän lasten ja nuorison hyvinvointi. Tänään on se päivä, kun on aika muuttaa lupaukset teoiksi ja kohdentaa kouluun ja nuorisotyöhön myös rahoitusta pelkkien korulauseiden lisäksi.

Meillä ollaan sijoittamassa seuraavan viiden vuoden sisällä erilaisiin seiniin 160 miljoonaa ja tänään summa todennäköisesti nousee Xamkin lainan myötä lähes 180 miljoonaan. Toki ne ovat investointeja, mutta käyttömenoja niistäkin tulee valmistumisen myötä lankeamaan. Kun puhutaan lastemme ja nuortemme hyvinvoinnista, niin pelkät seinät eivät kuitenkaan riitä. Koulu- ja nuorisotyö on jo kauan kärsinyt akuutista henkilövajauksesta. Meillä on jo ennestään poikkeuksellisen paljon nuoria, jotka eivät ole valmistuneet toisen asteen opinnoista jne. ja meillä on kestämättömän luvut nuorten työttömyyden suhteen. Kaikkein järkevintä ja taloudellisinta on tehdä ennaltaehkäisevää työtä ja siihen tarvitaan lisää aikuisia kentälle, niin kouluun kuin nuorisotyöhönkin. Tämä me tiedämme ja jo siinä on riittävät perustelut lisäresursseille, mutta sen lisäksi me elämme poikkeuksellista aikaa tämän pandemian keskellä ja meillä ei vielä ole mitään tietoa siitä minkälainen pommi sen myötä meidän lasten ja nuorten hyvinvoinnissa muhii.

Kymmenien miljoonien kiinteistöinvestoinneista ei ole kovin suurta hyötyä, jos seinien sisällä nuoret voi huonosti. Kotkalaisten perheiden hyvinvointi on se minkä edistämiseen me olemme sitoutuneet ja kotkalaisten hyvinvointi on myös kaikkein tärkein kaupunkimme veto- ja pitovoimatekijä.
Arvoisat päättäjät, kun tänään äänestetään tulevasta talousarviosta, niin toivon että kuuntelette sydäntänne ja omaatuntoanne. Meidän nuorisomme ei voi hyvin ja heidän tuekseen tarvitaan lisää aikuisia ja ammattilaisia, niin kouluun kuin vapaa-aikaankin.
Ei petetä nuoria nyt, vaan tehdään se mitä on luvattu.
Kiitos.

Tommi Iivonen