Yle julkaisi vastikään uutisen kyselystä, jonka perusteella äänestysinto tulevissa aluevaaleissa olisi jäämässä alhaiseksi. Kyselyn perusteella vain noin 41 prosenttia äänioikeutetuista olisi äänestämässä, kun kesän kuntavaalien alla vastaava luku oli noin 60 prosenttia. Kun ottaa huomioon kuntavaalien lopullisen äänestysprosentin, (55,1) olisi aluevaalien äänestysinto jäämässä alle 40 prosentin.

Ymmärrän ihmisten epävarmuuden. Jopa näin ehdokkaan näkökulmasta tilanne on erikoinen. Olen ehdolla Kymenlaakson hyvinvointialueen valtuustoon: elimeen, jota ei vielä ole edes olemassa. Samaan aikaan valtuuston ensimmäiseksi tehtäväksi jää uuden hallintorakenteen luominen. Jos tilanne on ehdokkaan näkökulmasta omituinen, voin vain kuvitella miltä se näyttää keskivertoäänestäjän näkökulmasta.

Myös tiedotus vaaleista on ollut vähintäänkin puutteellista, mutta tähän pitäisi tulla muutosta. Joulukuun alussa Vasemmistonuoret julkaisivat parempaa tiedottamista vaativan kannanoton. Reaktiona tähän sekä oikeus-, että sosiaali- jaa terveysministeriö kertoivat Twitterissä, että suunnitelmissa on muun muassa infopaketin postittaminen äänioikeutetuille, sisältöä Ylen kanavilla, sekä yhteistyötä nuorisojärjestöjen kanssa.

Hienoa että tiedotusta on luvassa. Herää vain kysymys, miksi homma on jätetty näin viime tinkaan. Sote-uudistus on kuitenkin dominoinut Suomen poliittista keskustelua jo vuosia.

Oli miten oli, tammikuun vaalit ovat äärimmäisen tärkeät. Hyvinvointialueiden vastuulla on jatkossa sote-palveluiden lisäksi myös palo- ja pelastustoimen järjestäminen. Kyseessä on siis palvelut, jotka koskevat meidän kaikkien arkipäivää. Nyt jos joskus sinne uurnille kannattaa vaivautua. Joten mitäs sanotte, todistetaanko tammikuussa nämä kyselyt vääriksi?

Eero Kivistö

Kirjoitus on julkaistu Kymen Sanomissa 21.12.2021