Vastikään uutisoitiin, että Suomi olisi höllentämässä asevientirajoituksia Turkkiin. Päätös on täysin järjetön: asevientiä rajoitettiin Turkin hyökättyä Pohjois-Syyrian kurdialueille vuonna 2019.

Alueen miehitys jatkuu edelleen, ja kuluvan vuoden aikana Turkki on tehnyt alueella ilmaiskuja, minkä lisäksi uuden maahyökkäyksen aloittamisesta on ollut puhetta jo pidemmän aikaa. Asevientirajoituksiin johtanut toiminta siis jatkuu, joten mikä on muuttunut?

Vastaus on tietenkin Suomen Nato-jäsenyys, jonka kanssa Turkki on asettunut poikkiteloin. Aseviennin jatkuminen on ollut yksi Turkin toistuvista vaatimuksista jäsenyyden hyväksymiselle. Menneenä kesänä Suomi myös allekirjoitti kohua aiheuttaneen ”yhteisymmärrysasiakirjan” Turkin kanssa. Siinä Suomi käytännössä sitoutui toteuttamaan Turkin vaatimukset.

Tuolloin tosin itse tasavallan presidentti Sauli Niinistö totesi, ettei asiakirja tulisi muuttamaan Suomen poliittisia linjoja. Kun kesällä kritisoin asiakirjaa Facebook-kirjoituksissa, käytettiin tuota Niinistön lausuntoa vähättelemään huoliani. Tästä huolimatta linja näyttää muuttuneen.

Samaan aikaan Turkissa on määrä pitää tulevana kesänä vaalit, ja vaalivuoteen ollaan valmistautumassa autoritäärisille maille tyypilliseen tapaan, eli häiritsemällä opposition toimintaa. Vastikään Erdoğanin haastajaksi tituleerattu oppositiopoliitikko Ekrem İmamoğlu sai yli kahden vuoden vankeustuomion, minkä lisäksi kurdien asemaa ajava oppositiopuolue HDP on lakkautusuhan alla. Turkki siis suunnittelee hyökkäyssotaa naapurimaahan sekä sortaa poliittista oppositiota kotona: aivan kuten Putinin Venäjä!

Suomen hakiessa Naton jäsenyyttä useat poliitikot julistivat suomettumisen ajan olevan ohi, mutta nyt näyttää siltä, että ainoastaan kohde on vaihtunut. Venäjä ja Turkki ovat molemmat ihmisoikeuksia polkevia roistovaltioita, mutta jostain syystä vain toisen toiminta on avoimesti tuomittu. Kuinka pitkälle olemme valmiita katsomaan Turkin rikoksia läpi sormien, ennen kuin puutumme asiaan?

Eero Kivistö

Kirjoitus on julkaistu Kymen Sanomissa 22.12.2022