Kaikille Kotkan kaupungin toimialoille on tullut määräys leikata 3 prosenttia toimintakuluista. Kaupunginhallitus hyväksyi leikkauslistan maanantaina 15. toukokuuta sellaisenaan.

Opetustoimen puolella lista on jäätävä: kolmen prosentin miinus tarkoittaa noin 1,3 miljoonan säästöjä loppuvuodeksi. Laskelmia ja faktatietoja ei ole käytetty ehdotusten perustana. Esimerkiksi pitäisi kurittaa nuorten työpajoja, pienentää perusopetuksen tuntikehyksiä, leikata ruotsin tuntimääriä ja lukioissa vähentää kurssitarjontaa, vuosiviikkotunteja ja ruokailuja.

Valmistavasta opetuksesta on esitetty 160 000 euron vähennystä. Tämä tarkoittaisi, että peruskoulua käydään vajaalla kielitaidolla, mikä näkyy kaikkien opiskelussa. Lasku tulee myöhemmin maksettavaksi. Kuitenkin nimenomaan valmistava opetus rahoitetaan jälkikäteisesti valtionosuudella. Eli täysin turhaa ”säästämistä”.

Meillä on laskelmien mukaan seitsemän vuoden päästä 1 100 peruskoululaista vähemmän. Sama tulee näkymään jo aiemmin varhaiskasvatuksessa. Henkilökunnan määrä tulee vähenemään, mutta jää myös käyttämättömiä seiniä.

Meillä on varattu lukiopaikkoja vuosittain yli 300. Lapsia syntyy tänä vuonna noin 280. Vaikka kaikki menisivät lukioon, niin paikat eivät täyty. Siis miksi rakentaisimme Karhulaan suunnitellun suuren koulukeskuksen? Pienempikin riittää.

Nuorisomme voi juuri nyt poikkeuksellisen huonosti. On pelottavan paljon itsensä viiltelyä ja itsetuhoisia ajatuksia. Taustalla koronan aiheuttamat eristykset ja sodan aiheuttamat pelontunteet. Tässä tilanteessa tarvitaan kaikkia turvallisia aikuisia, ja siksi varhaiskasvatuksesta, opetuksesta ja nuorisotyöstä ei saa vähentää resursseja.

Tommi Iivonen, Michael Pounds, Leena Griinari

Kotkan Vihreiden valtuustoryhmä

Riika Kinnunen, Petri Pietiläinen

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan vihreät jäsenet