Kaupunkistrategian kevyt päivitys on toteutettu onnistuneesti. Edelliseen strategiaan verrattuna, tällä kertaa oltiin viisaampia ja työ suoritettiin virkamiesvetoisesti, eikä tilattu konsulttipaperia. Valtuutettujen muutokset strategiapohjaan ovat pieniä ja ennalta arvattuja.

Vihreä valtuustoryhmä on tyytyväinen uudesta läpileikkaavasta palkista, joka edellyttää kaupungin ottavan kestävän kehityksen ja ympäristön huomioon kaikessa toiminnassa. Ympäristön huomioon ottamista ei voida lokeroida yhteen laatikkoon, vaan se kulkee mukana niin palveluissa, elinkeinoelämässä, kulttuurissa, arkkitehtuurissa kuin johtamisessa ja henkilöstön hyvinvoinnissakin.

Sen sijaan, että synkistelemme surullista taloustilannetta, toivoisimme kaupungin ottavan kestävän ratkaisut, esimerkiksi energia-asioissa, täysin uusille raiteille. Nyt voisimme olla luovia ja toteuttaa hauskoja ideoita kaupunkikuvassa. Ruotsin mallia mukaillen, me voisimme esimerkiksi tarjota sähköautoilijoille ilmaisen latauspaikan Pasaatin parkkihallista. Varattu paikka olisi paras paikka lähimpänä kauppakeskuksen ovia. Parkkiruutu olisi maalattu sähköauton logolla ja näin kaikki ohikulkijat näkisivät kuinka etuoikeutettuun asemaan Pasaatin parkkihalli sähköautoilijat nostaa.

Toinen ruotsalaisilta varastettu idea olisi toteuttaa osa katuvalaistuksesta aurinkopaneeleilla varustetuilla valaisinpylväillä. Tämän jälkeen ei ainakaan tarvitsisi kiistellä kaupunginhallituksesta katuvalojen sammutuksesta. Myös monet parkkimittarit toimivat Ruotsissa aurinkoenergialla. Meillä uusimisen tullessa ajankohtaiseksi, joko rikkoutumisen tai jonkin muun syyn takia, voisi aurinkopaneelin lisäämistä harkita.

Vasemmistoliitto ehdottaa strategiaan lisäystä, jossa Kotkan kaupunki sitoutuisi tavoittelemaan ”hiilineutraalit kunnat” -titteliä. Tavoitteet ovat hyvät ja kannatettavat, mutta erittäin optimistiset. Kriteereinä ovat kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen 80 % vuoteen 2030 mennessä, mikä tuntuu tällä hetkellä melkoiselta urakalta. Toisaalta, jos tavoitteita ei aseta riittävän korkealle, niin toimenpiteet saattavat jäädä laimeiksi. Mielestäni kaupunki ei yksin tähän pysty, vaan tarvitsee näin suurien tavoitteiden saavuttamiseksi kumppanikseen myös alueen isot tuotannolliset toimijat.

Toivomme, että näitä rohkeita avauksia uskallettaisiin tuoda enemmänkin julki ja uskomme, että ne vievät kaupunkia oikeaan suuntaan.

Annika Aalto-Partanen (valtuustoryhmän pj., Kotka)
puhe valtuuston kokouksessa 19.8.2013