Suomalaiset päättäjät, myös kotkalainen kansanedustaja Sirpa Paatero (sd.), vaikuttavat olevan enemmän huolissaan arktiseen öljynporaukseen liittyvän jäänmurron liiketoiminnan menetyksistä kuin herkästä pohjoisesta luonnosta (KySa 14.10).

Kolmen vuoden takainen Deep Horizon -öljynporauslautan tuho Meksikonlahdella osoitti, kuinka hankalaa öljyntorjunta on lämpimissä vesissä. Vielä hankalampaa öljyntorjunta on kaamoksessa ja myrskyssä jäiden keskellä.

Hallitustenvälisen ilmastopaneeli IPCC:n uuden raportin tieto tuntuu kaikuvan kuuroille korville. Ilmaston lämpenemisen hillintä alle kahden asteen ei toteudu, mikäli fossiilisten polttoaineiden käyttöä kiihdytetään. Arvioiden mukaan vähintään 2/3 tunnetuista fossiilisten polttoaineiden varannoista tulee jättää maan sisään. Tästä näkökulmasta kyse on joko tai -asiasta. Ilmaston lämpenemisen ennakoidaan olevan voimakkainta juuri arktisella alueella, kuten Kymen Sanomien pääkirjoituksessa 16.10. todettiin. Vuorten korkeus on rajallinen ja Jäämeri tulee estämään lajien siirtymisen niille vielä suotuisaksi jäävään ilmastovyöhykkeeseen.

Suomen linjana tulee olla tarjota ratkaisuja, jotka eivät kiihdytä ilmastonmuutosta. Tästä oivana esimerkkinä on fotosynteesin parissa tutkimusta tehnyt ja vuoden professoriksi valittu Eva-Mari Aho. Tällä tavoin saadaan kasvua ja työpaikkoja. Yksi tapa edistää puhtaan teknologian ratkaisuja olisi syöttötariffien laajentaminen koskemaan pientuottajia. Suomen houkuttelevuus esimerkiksi aurinkoenergian tutkimus- ja tuotekehittelypaikkana kasvaisi. Kyseessä on yksi nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista, ja energianlähde, joka pystyy kattamaan maailman energiatarpeen.

Ilmastonmuutos tulee ajamaan ihmisiä entistä enemmän pakolaisiksi. Murhenäytelmät, joita Välimerellä on juuri nähty, tulevat toistumaan. Kestävästä kehityksestä kyllä puhutaan mieluusti, mutta kun tullaan käytäntöön, niin kovin ohueksi jää ekologinen ja sosiaalinen ulottuvuus. Pitääkö ihmisen ja ympäristön venyä talouden tarpeisiin, vai talouden mukautua planeetan rajoihin? Uhrataanko Arktis ja ilmasto, kun puoluekannatuksessa on tullut takkiin Oasis-risteilijätilauksen mentyä Ranskaan?

Antti Van Wonterghem, (vihr.), Kotka
kirjoitus on julkaistu Kymen Sanomissa 21.10.2013