Kotkansaari on mainio paikka. Se on harvinainen kaupunkikeskusta Suomessa, avomeren äärellä, meren ympäröimä, tiiviisti rakennettu ruutukaava-alue. Kotkansaaren aarteita ovat puistot, kulttuurilaitokset ja aktiivinen harrastustoiminta.

Kotkansaarella etäisyydet ovat lyhyet. Kahdessakymmenessä minuutissa kävelee rannalta toiselle. Tiivis kaupunkirakenne houkuttelee myös uusien palvelujen tuottajia yrittäjiksi ja asukkaiksi. Viihtyisien ja vetovoimaisten kaupunkien ominaispiirre on julkinen ja kevyt liikenne.

Kotkansaaren taloudellinen tulevaisuus perustuu sekä väestönkasvuun että ensisijaisesti uusiin pieniin tai keskisuuriin palveluyrityksiin olemassa olevien tehtaiden lisäksi. Suurille kauppakeskuksille ei ole tilaa eikä tarvetta.

Kotkansaarelle ei tarvitse päästä nopeasti. Minusta Hyväntuulentien uudistamishankkeet edustavat 60-luvun autouskoa ja ovat perusteettomia muun muassa tuhlaavan maankäytön kannalta. Liikenne muuttuu ja liikkumisen tavat muuttuvat nopeasti. Tuloväyläksi riittäisi uudistettu Kotkantie. Hyväntuulentie tarjoaisi mainion maapohjan joskus tehtävälle uudisrakentamiselle.

Jos jonnekin pitää päästä Kotkassa nopeasti, se on Karhula — tulevaisuuden hallinnon ja elinkeinoelämän keskus, joka on jo nyt Pietari—Tukholma-yhteyden laidassa.

Erkki Kupari (vihr.), Kotka
Kirjoitus on julkaistu Kymen Sanomissa 27.3.2017