Lukijalta: Kymen Sanomat 20.2.2020

Taloustutkimuksen tekemä selvitys toi vihdoin ratakeskusteluun asiallisen ja perustellun näkökannan. Tähän asti on lähes yksinomaan vaadittu nopeita yhteyksiä kahden suuremman kaupungin välille. Tämä on kuitenkin täysin väärä lähtökohta. Suomessa ei ole niin paljon ihmisiä, että ne olisivat taloudellisesti tai edes ympäristön kannalta perusteltuja. Tärkeintä on saavutettavuus. Ihmisten pitää pystyä asumaan myös pienemmillä paikkakunnilla ja silti matkustamaan junalla.

Pystymme torjumaan ilmastonmuutosta parhaiten, kun rataverkko on mahdollisimman kattava ja aikataulujen vuorovälit tiheät. Ei ole merkitystä, että matka-ajassa säästetään joitakin kymmeniä minuutteja, mutta sama aika odotetaan asemalla sopivaa vuoroa. Ei ole myöskään oikein eikä järkevää, että suuri joukko ihmisiä joutuu ajamaan matkan autolla, jotta joku toinen voisi säästää matka-ajassa joitakin minuutteja.

Rataverkon kattavuus ja tiheä asemaväli myös ennaltaehkäisee hallitsematonta väestön muuttoa kasvukeskuksiin parhaiten.

Hyvä, että asiaan saadaan perusteltuja kannanottoja, jossa huomioidaan niin ihmiset, ilmasto kuin myös taloudellinen vaikuttavuus.

Juha Attenberg
Kaakkois-Suomen Vihreät ry.