Hovinsaaren päiväkoti ja lastentalo eli lastenkulttuurikeskuksen uudet yhteiset toimitilat palautettiin äänestyksen jälkeen uudelleen valmisteluun Kasvatuksen ja koulutuksen lautakunnan kokouksessa 27.4. Vihreät äänestivät palautuksen puolesta.

Me allekirjoittaneet haluaisimme lastentalon tilat ja toiminnan kirjaston ja musiikkiopiston kanssa samaan rakennukseen nykyisen pääkirjaston paikalle Kotkansaarella. Kirjasto on päätetty peruskorjata, mutta sitä peruskorjausta ole saatu edes viiden seuraavan vuoden investointisuunnitelmaan.

Musiikkiopiston ja lastentalon takia päätös kannattaisi miettiä nyt uudestaan. Yhdessä rakennuksessa nämä kolme toimintoa tukisivat toisiaan toiminnallisesti aivan eri tavalla kuin nyt esitetyssä Hovinsaaren päiväkotiratkaisussa, jossa mielleyhtymäksi helposti jää vain päiväkoti-ikäisille suunnattu kulttuuritoiminta.

Kotkansaaren kirjastosta voisi musiikin ja lastenkulttuurin yhdistelmällä tehdä entistä monipuolisemman ja modernimman kulttuurisen kohtauspaikan. Tämä vaatisi rohkeutta tehdä uusi päätös kirjastosta.

Samalla pitäisi tehdä pitkäjänteinen suunnitelma Kotkan lastenkulttuurikeskuksen kehittämisestä. Lastenkulttuurin ja musiikkiopiston tärkeä työ lasten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin takaajina pitää saada arvoisensa toimivat tilat Kotkassa.

Päiväkodin osalta meitä vihreitä huolestuttaa pitkäjänteisen ajattelun ja suunnittelun poissaolo päätöksenteosta. Tästä syystä äänestimme Hovinsaaren päiväkotia vastaan.

Päiväkoti-ikäisten lasten määrä vähenee Kotkassa noin 30 prosenttia seuraavan viiden vuoden aikana. Samaan aikaan myös kouluista vapautuu tilaa lapsimäärien vähentyessä.

Viisi miljoonaa euroa maksava päiväkoti valmistuisi vuonna 2025. Kaikkein kalleinta ja järjettömintä on perustella rahan käyttöä tarpeettomiin kiinteistöihin epärealististen väestönkasvuun perustuvien toiveiden perusteella. Meidän pitää luottaa väestöennusteisiin!

Riikka Kinnunen ja Petri Pietiläinen, kasvatuksen ja koulutuksen lautakunnan jäsenet
Juha Attenberg ja Heidi Westman, hyvinvointilautakunnan jäsenet
Tiina Rosberg, kaupunkirakennelautakunnan jäsen