Mitä Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne todella sanoi eläkkeiden leikkauksesta?

Hän ei esittänyt eläkkeiden leikkaamista, vaan maltillista nipistämistä työeläkkeiden yleistä palkkatasoa selvästi korkeammasta noususta, sekä tämän kohdistamista suurituloisiin eläkeläisiin. Alkuperäisessä viestissä oli vääriä lukuja, ja reippaasti syytämmekin Vihreiden viestintää huolimattomuudesta.

65–74-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä. Eläkeläistalouksissa on nyt lähes puolet koko maan varallisuudesta. Suomessa on kuitenkin yli 190 000 pienituloista eläkeläistä, ja eläkeläisköyhyys on aito, vakava ongelma. Heidän eläkkeistään ei olla nipistämässä pois tätä uutta korotusta.

Eläkeläiset ovat aivan yhtä kirjava ryhmä suomalaisia kuin palkansaajat tai työttömät. Siksi tyypittely on vaarallista. Vihreiden pitkäaikainen ja selkeä ratkaisu kaikkien pienituloisten, niin eläkeläisten, opiskelijoiden kuin työttömien arkeen on perustulo. Siinä ihminen ei joudu tyhjän päälle elämän mullistuksissa, vaan tasainen summa tulee tilille joka kuukausi.

Vihreät ovat jo kauan ehdottaneet laajoja uudistuksia sosiaaliturvaan. Vihreiden sosiaaliturvamallissa https://www.vihreat.fi/kaikkien-sosiaaliturva-vihreiden-sosiaaliturvaohjelma/ esitellään useita eri toteutustapoja. Esimerkiksi eläkeläisille kuuluisi perustulon lisäksi eläkekorotus, kaikille pientuloisille asumistuki, mutta lapsilisä lopetettaisiin ja perustuloon tulisi lapsikorotus. Lapsikorotus muuttuisi portaittain nousevaksi nuorisorahaksi, joka maksettaisiin nuorelle itselleen 15 ikävuodesta 17:ään.

Tällainen rohkea ja laaja-alainen sosiaaliturvauudistus perustulon käyttöönottamisella lopettaisi ihmisten nöyryyttämisen sosiaaliturvan luukuilla.

Leena Griinari ja Petri Pietiläinen