Kategoria: Mielipide
-
Yhtiömuotoisena teatterin tilanne ei välity päättäjille
Muutettuani Etelä-Karjalasta Kotkaan olen usein pohtinut, miksi Kotkan kaupunki on yhtiöittänyt lähes kaiken. Meillä on perinteisten energia- ja satamayhtiöiden lisäksi myös kulttuurialan yhtiöitä. Maretarium toimii yhtiönä, Kouvolan kanssa on yhteinen Kymi Sinfonietta ja Kotkan kaupunginteatteri toimivat myös yhtiönä. Avaan nyt keskustelua tästä mieltäni painaneesta aiheesta, sillä mielestäni teatterin toiminta yhtiönä saattaa joissain tilanteissa olla myös…
-
Hovinsaaren koulua tarvitaan pienenä ja terveenä vaihtoehtona isoille kouluille
Kun puhutaan Kotkan kouluista, niin sanonta vanhassa vara parempi, sopii ainakin Hovinsaaren kouluun. Jyhkeä, 110-vuotias arvorakennus on sisäilmaltaan täysin terve. Moni huomattavasti uudempi koulu on käyttökiellossa sisäilmaongelmien ja kehnon rakentamisen vuoksi. Joudumme miettimään isoja uudistuksia Kotkan kouluverkkoon ja muista kunnista mallia ottaen meilläkin suunta on siirtyä isoihin yhtenäiskouluihin. Kaupungin tilaama, FCG konsultointi Oy:n tekemä selvitys…
-
Kaikkien tulee opetella ajamaan Kymenlaakson etua maakunnan yhteisissä hankkeissa
Kehitysyhtiö Cursorin toimitusjohtaja David Lindström nosti kirjoituksessaan (KySa 13.12.) esille asioita, jotka pimeästä vuodenajasta potevassa Kymenlaaksossa eivät ole saaneet tarpeeksi huomiota. Joskus julkisuuteen näyttää, että maakunnan välinen yhteistyö on pelkkää nokittelua ja mustasukkaista oman edun vartioimista. Kun tähän lisätään väestön väheneminen ja työttömyysluvut, ei kuva Kymenlaaksosta ole julkisuudessa kovin dynaaminen ja innostava. Todellisuudessa maakunnallista yhteistyötä…
-
Rakennetaan pieniä terveitä kouluja kaupunkistrategian teesien mukaan
Reiluus, rohkeus ja rakkaus. Siinä on meidän kaupunkistrategiamme, mikä tarkoittaa sitä, että kaikkien päätösten ja tekojen pitäisi olla sen suuntaisia kuin mitä ollaan yhdessä sovittu. Nyt julkaistu kouluselvitys kertoo karua kieltään siitä, mihin suuntaan ollaan menossa ja pelottavalla vauhdilla. Muuttotappion suunnan kääntäminen ei ole helppo rasti, mutta saavutettavissa. Nyt täytyy vaan osoittaa se rakkaus ja…
-
Kotka menettää opiskelijoita toimimattoman julkisen liikenteen takia
Olen välillä miettinyt ja ihmetellyt, miksi päätösten tekemiseen kuluu usein juuri niin kauan, että on liian myöhäistä. Keskustelua tai oikeammin keskustelemattomuutta julkisen liikenteen osalta en kuitenkaan voi lainkaan ymmärtää. Julkisen liikenteen järjestäminen on asukkaiden kannalta erittäin tärkeä ja kaupungin talouteen vaikuttavista asioista yksittäisenä kaikkein tärkein. Ei ole merkitystä rakennetaanko Xamk, areena tai outlet-keskus, jos julkinen…
-
Etelä-Kymenlaakso on bussivuorojen supistumisen takia jäämässä liikennesumppuun
Viime viikkoina olemme saaneet mediasta lukea huolestuttavia uutisia kaukoliikenteen bussivuorojen supistumisesta ensi vuoden alussa. Niin Pohjolan Liikenne, kuin Savon linjat ovat lakkauttamassa merkittävän määrän kaukovuorojaan Kotkan ja Helsingin välillä ensi vuoden alusta. Maakuntastrategiassa päästöjä tulisi vähentää merkittävästi vuoteen 2040 mennessä. Yksi iso päästöjen tuottaja on jatkuvasti kasvava liikenne. Yksityisautoilun ja mopojen määrä on viimeisen kymmenen…
-
Kotkalle pitää laatia realistinen ja rehellinen talousarvio ensi vuodelle
Kotkassa on kuultu tänä vuonna parempia uutisia. Työttömyys on vähentynyt. Satamalla menee hyvin. Lupauksia useammastakin suuremmasta investoinnista alueelle on saatu. Korkotaso on ollut alhainen. Olemme saaneet elää monelta osin hyvinkin suotuisassa tilanteessa. Emme saa kuitenkaan tuudittautua myönteisten uutisten tuomaan hyvänolon tunteeseen. Kotkalla on paljon taloudellisia haasteita. Kansainvälinen tilanne on epävarma ja muutokset vientiin ja sataman…
-
Ratahankkeissa tulisi keskittyä olemassa olevien ratojen kunnostukseen
Viime aikoina on käynyt kova kuhina itäradan lobbareiden keskuudessa. Itäiset maakunnat, mukaan lukien puoli Kymenlaaksoa ovat kallistuneet vaatimaan kokonaan uutta ratayhteyttä Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin. Hanke sinänsä ei kuulosta huonolta, mutta siinä on muutama keskeinen ongelma, joita ei mielestäni ole mietitty loppuun. Ensinnäkin rantarata Helsinki–Porvoo–Kotka on mukana Kymenlaakson voimassa olevassa maakuntakaavassa. Sen lisäksi itäisessä Suomessa…
-
Kymenlaakso horjuu Kotkan ja Kouvolan taistelussa
Kymenlaakso ei tällä hetkellä näe omaa etuaan. Kunnallisista päättäjistä tai kunnallisia päätöksiä arvostelevista vain harva pystyy asettumaan maakunnan edun taakse. Asettuminen oman kunnan ”edun” taakse on tietysti ymmärrettävää. Asia näyttää lyhyellä aikavälillä hyvältä. Ironista asiassa on tietysti se, että päätös voi olla maakunnallisesti tappiollinen ja siis pitemmällä aikavälillä myös oman kunnan kannalta huono. Maakuntauudistuksen tullessa…
-
Kompromissiehdotus itäradan linjauksiin
Sote-kuntayhtymä saatiin onnistuneesti maaliin, mutta seuraava maakunnan sisällä hiertänyt kysymys on viime viikkoina ollut itäisen junaradan linjaus Kymenlaaksossa. Kouvola on yhdessä muiden Itä-Suomen maakuntaliittojen kanssa lähtenyt ajamaan oikorataa välille Kouvola–Porvoo–Helsinki maakuntakaavasta poiketen. Ymmärrän hyvin muiden itäisen Suomen maakuntien toiveen 45 minuuttia lyhyemmästä matkasta Helsinkiin ja senkin, miksi Kouvola katsoo tällaisen vaihtoehdon olevan edukas. Olen antanut…