Kategoria: Mielipide

  • Valinnoillamme voimme hidastaa taudin leviämistä – koronaviruksen ensimmäinen opetus on se, että emme elä eristyksissä muista

    Kymen Sanomat 16.3.2020  Koronavirus on saanut maanosamme varpailleen. Se on opettanut jo nyt paljon yksilön valintojen ja yhteisvastuun merkityksestä. Paniikin rinnalla – tai sen vastapainoksi – kehittyi huolettomuuden puheenparsi: ”Ei se minua pelota!” Puhujan ollessa perusterve eikä kovin iäkäs, ei pelkoon omasta terveydestä ehkä ole suurta aihetta. Huolettomimmat varailivat edullisia matkoja viruksen painettua lentojen hinnat…

  • Ratakeskustelu repii maakuntaa kahteen suuntaan – kannattajien toiminta on saanut jopa fanaattisia piirteitä

    Olen Kotkan kaupunginhallituksen jäsenenä seurannut läheltä Itäisten ratalinjausten…

  • Vihdoin ratakeskusteluun asiallinen ja perusteltu kannanotto

    Taloustutkimuksen tekemä selvitys toi vihdoin ratakeskusteluun asiallisen ja perutellun…

  • Laki on aina tulkinnanvaraista

    Lukijalta: Kymen Sanomat 19.2.2020 Janne Nyholm (ps.) esittää mielipidekirjoituksessaan…

  • Yhteistyöllä yhteistä hyvää — Vastakkainasettelun ajan pitäisi pikkuhiljaa olla ohitse

    Lukijalta: Kymen Sanomat 1.2.2020 Kokoomuksen Kaakkois-Suomen piirin puheenjohtaja Jussi Virsunen ampui kovilla Sanna Marinin hallitusta ja hallitusohjelmaa vastaan Kymen Sanomissa 27.12. Yllätyin lukiessani kirjoituksen. Olemme siirtymässä 2020-luvulle, ja vastakkainasettelun ajan pitäisi pikkuhiljaa olla ohitse. Omalla kunta- ja valtakunnan politiikan kokemuksella katsottuna olemme pyrkineet koko 2000-luvun löytämään konsensusta ja yhteistyön paikkoja perinteisten porvaripuolueiden ja vasemmistopuolueiden välille.…

  • Itäisen rantaradan edut eivät saa jäädä huomiotta

    Lukijalta Etelä-Saimaa julkaistu 28.12.2019 Etelä-Karjalan lehdissä uutisoitiin taannoin, että Etelä-Karjalan Maakuntaliitto haluaa vaikuttaa Uudenmaan maakuntakaavan ratalinjausmerkintöihin, jotta Porvoosta Kouvolaan menevä oikorata, eli niin kutsuttu itärata saisi Porvoosta Kotkan kautta kulkevaa itäistä rantarataa vahvemman tai saman tasoisen kaavamerkinnän. Lehtijutussa kerrottiin, että perusteena tälle pidettiin matka-aikojen lyhentymistä. Itäinen rantarata, joka yhdistyisi Luumäen kohdalta Karjalan rataan aiheuttaisi muutaman…

  • EU-vaalit pitää nähdä myös osana Kaakon raja- ja aluepolitiikkaa

    EU-vaalien ennakkoäänestys alkaa. EU-vaalien tulisi olla tärkeät vaalit, mutta valtakunnan uutisoinninkin tasolla ne ovat jääneet täysin hallitusneuvottelujen ja MM-jääkiekon varjoon. Itse olen jäänyt kaipaamaan paikallisesti koskettavia teemoja. Missä on se ehdokas, joka on sitä mieltä, että aivan asiaankuuluvien EU:n Venäjä-pakotteiden vaikutuksia tulisi kompensoida esimerkiksi rakennerahastojen kautta alueille, joiden elinvoimaan EU-pakotteilla on suoraa vaikutusta? Tällaisia alueita…

  • Seuraavan hallituksen pitää keskittyä köyhyyden ja osattomuuden poistamiseen

    Itse perustulokokeilussa mukana ollut toimittaja-kirjailija Tuomas Muraja perustelee tiistaina ilmestyvässä Perustulokoe-eläin-kirjassa (Vastapaino), miten kaikille suomalaisille taattu perustulo auttaisi valtaosaa työttömistä. Muraja tuo kirjassaan selkeästi esille sen, että Suomessa köyhä ei saa voida hyvin. Samaa ilmapiiriä olen itsekin taas kerran joutunut todistamaan kuunnellessani ja osallistuessani erilaisiin vaalikeskusteluihin viime viikkojen aikana. On surullista huomata, että poliittinen järjestelmämme…

  • Itärata kaatui – Nyt on rantaradan vuoro

    Itärata selvitys on tullut vihdoin julki. Selvityksen mukaan sitä ei pidetä kannattavana investointina. Sen hyödyt liittyisivät lähinnä matka-aikojen marginaalisiin lyhenemisiin. Marginaalisiksi ne jäisivät oman arvionikin mukaan, koska suurimmat ongelmat ovat rataverkossa Karjalaradalla välillä Imatra-Joensuu ja Savonradalla välillä Kouvola-Mikkeli. Niitä kumpaakin tulisi perusparantaa. Mielestäni seuraavaksi pitäisi selvittää Itäisen rantaradan hyödyt ja haitat. Joka tapauksessa ilmastovaikutuksiltaan itäinen…

  • Näy­tä luon­to­si ja ää­nes­tä

    Ih­mi­nen hal­lit­see maa­pal­loa. His­to­ri­an­tut­ki­ja Yu­val Noah Ha­ra­rin mu­kaan se ei joh­du älys­täm­me vaan mie­li­ku­vi­tuk­ses­tam­me. Ai­no­as­taan me ih­mi­set ky­ke­nem­me se­pit­tä­mään ta­ri­noi­ta, joi­hin mil­joo­nat us­ko­vat. Us­kon­not ja ju­ma­lat, val­ti­ot ja kan­sa­kun­nat, yh­ti­öt ja yri­tyk­set, raha. Ne ovat kaik­ki ku­vit­teel­li­sia. Ta­ri­noi­ta, joi­hin us­kom­me, joi­hin luo­tam­me. Ja niin kau­an kuin luo­tam­me, nou­da­tam­me kaik­ki sa­mo­ja sään­tö­jä ja pys­tym­me te­hok­kaa­seen yh­teis­työ­hön.…